Metody naprawy wgnieceń na karoserii
Uszkodzenia spowodowane stłuczkami czy udziałem w zderzeniach wpływają negatywnie na estetykę auta, a w przypadku naruszenia powłoki lakierniczej mogą być też przyczyną przyspieszonej korozji i powiększania się skali zniszczeń. Nierzadko wgniecenia są na tyle poważne, że zagrażają bezpieczeństwu innych uczestników ruchu lub ograniczają widoczność. Szybka naprawa wgnieceń na karoserii wykonana w profesjonalnym zakładzie blacharsko-lakierniczym może przywrócić dawny blask autu i sprawić, że odzyska ono swoją pełna użyteczność. Przyjrzyjmy się istniejącym metodom radzenia sobie z wgnieceniami.
Naprawy bezlakierowe
Rodzaj naprawy, jaki może być zastosowany w konkretnym przypadku, zależy od skali zniszczeń oraz od miejsca, w którym wystąpiły. Najmniejszych ingerencji wymagają niewielkie wgniecenia, które nastąpiły z dala od krawędzi i przetłoczeń oraz nie wiążą się z pęknięciem lub odspojeniem lakieru. W takich sytuacjach najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie użycie metody PDR – z zastosowaniem wypychania lub wyciągania tzw. glue pullerem. W pierwszym przypadku blacha jest wypychana odpowiednim narzędziem wprowadzanym przez znajdujący się w pobliżu otwór – np. przez zdemontowany częściowo boczek. W drugiej metodzie stosuje się specjalny klej termiczny, przyklejający do blachy grzybek, który zostanie następnie z właściwą siłą pociągnięty. To drugie rozwiązanie stosuje się również przy naprawach profili zamkniętych lub dachu.
Tradycyjne naprawy blacharskie
W przypadku uszkodzenia powłoki lakierniczej najlepszym sposobem postępowania może się okazać tradycyjne prostowanie elementu po jego demontażu. W zależności od sytuacji będzie się to wiązać z koniecznością szpachlowania blachy w celu wyrównania powierzchni oraz późniejszym nałożeniem lakieru. Jeśli uszkodzenie jest niewielkie, można użyć lakierowania punktowego, gdy będzie spore, nieodzowne okaże się malowanie całego panelu. Podobnie będzie wówczas, gdy wgniecenie okaże się na tyle duże lub niefortunnie umiejscowione, że potrzebne będzie wstawienie nowej części.
Nowoczesne techniki wspomagające naprawy karoserii
Oprócz klasycznych metod naprawy wgnieceń coraz częściej stosuje się rozwiązania wykorzystujące nowoczesne technologie. Jedną z nich jest użycie specjalnych induktorów, które dzięki kontrolowanemu nagrzewaniu blachy pozwalają na precyzyjne jej uformowanie bez ryzyka uszkodzenia powłoki lakierniczej. Popularność zyskują również systemy pomiarowe 3D, które umożliwiają dokładną ocenę stopnia odkształcenia elementu i ułatwiają przywrócenie mu pierwotnego kształtu. Dzięki takim technikom naprawa staje się szybsza, bardziej precyzyjna i mniej inwazyjna.
Kiedy naprawa karoserii jest nieopłacalna?
Nie każde wgniecenie można skutecznie naprawić. W niektórych przypadkach bardziej opłacalna będzie wymiana całego elementu karoserii. Dotyczy to szczególnie sytuacji, gdy blacha uległa wielokrotnemu zagięciu, doszło do znacznego naruszenia struktury metalu lub korozja objęła już dużą powierzchnię. W takich sytuacjach dalsze próby prostowania czy szpachlowania mogłyby osłabić trwałość elementu, a efekt wizualny nie spełniałby oczekiwań. Wymiana części bywa kosztowniejsza, ale zapewnia pewność co do bezpieczeństwa i trwałości naprawy.
Dlaczego warto powierzyć naprawę karoserii specjalistom?
Samodzielne próby usuwania wgnieceń, zwłaszcza z użyciem niesprawdzonych narzędzi czy metod, mogą prowadzić do jeszcze większych szkód. Zbyt mocne wypychanie blachy czy nieumiejętne podgrzewanie powierzchni nierzadko kończy się powstawaniem nowych odkształceń lub mikropęknięć lakieru. W efekcie koszty przywrócenia elementu do pierwotnego stanu rosną, a efekt końcowy może pozostawiać wiele do życzenia. Fachowcy dysponują odpowiednim sprzętem i wiedzą, dzięki czemu potrafią dobrać najlepszą metodę naprawy i zminimalizować ryzyko dodatkowych uszkodzeń.
Podsumowując, naprawa wgnieceń karoserii może odbywać się różnymi metodami, od szybkich i mało inwazyjnych technik PDR, przez klasyczne prace blacharsko-lakiernicze, aż po nowoczesne rozwiązania wspierane technologią. Dobór właściwej metody zawsze zależy od charakteru uszkodzenia, a także od tego, czy naprawa ma być przede wszystkim szybka, estetyczna czy długotrwała.