Metody naprawy wgnieceń na karoserii
Uszkodzenia spowodowane stłuczkami czy udziałem w zderzeniach wpływają negatywnie na estetykę auta, a w przypadku naruszenia powłoki lakierniczej mogą być też przyczyną przyspieszonej korozji i powiększania się skali zniszczeń. Nierzadko wgniecenia są na tyle poważne, że zagrażają bezpieczeństwu innych uczestników ruchu lub ograniczają widoczność. Szybka naprawa wgnieceń na karoserii wykonana w profesjonalnym zakładzie blacharsko-lakierniczym może przywrócić dawny blask autu i sprawić, że odzyska ono swoją pełna użyteczność. Przyjrzyjmy się istniejącym metodom radzenia sobie z wgnieceniami.
Naprawy bezlakierowe
Rodzaj naprawy blacharskiej, jaki może być zastosowany w konkretnym przypadku, zależy od skali zniszczeń oraz od miejsca, w którym wystąpiły. Najmniejszych ingerencji wymagają niewielkie wgniecenia, które nastąpiły z dala od krawędzi i przetłoczeń oraz nie wiążą się z pęknięciem lub odspojeniem lakieru. W takich sytuacjach najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie użycie metody PDR – z zastosowaniem wypychania lub wyciągania tzw. glue pullerem. W pierwszym przypadku blacha jest wypychana odpowiednim narzędziem wprowadzanym przez znajdujący się w pobliżu otwór – np. przez zdemontowany częściowo boczek. W drugiej metodzie stosuje się specjalny klej termiczny, przyklejający do blachy grzybek, który zostanie następnie z właściwą siłą pociągnięty. To drugie rozwiązanie stosuje się również przy naprawach profili zamkniętych lub dachu.
Tradycyjne naprawy blacharskie
W przypadku uszkodzenia powłoki lakierniczej najlepszym sposobem postępowania może się okazać tradycyjne prostowanie elementu po jego demontażu. W zależności od sytuacji będzie się to wiązać z koniecznością szpachlowania blachy w celu wyrównania powierzchni oraz późniejszym nałożeniem lakieru. Jeśli uszkodzenie jest niewielkie, można użyć lakierowania punktowego, gdy będzie spore, nieodzowne okaże się malowanie całego panelu. Podobnie będzie wówczas, gdy wgniecenie okaże się na tyle duże lub niefortunnie umiejscowione, że potrzebne będzie wstawienie nowej części.